Nicu Alifantis |
|
"Poet de când lumea" - de Emil
Brumaru : Nicu Alifantis ne
scrie cu sufletul pe cântecul vieții fiecăruia din noi cuvintele-i simple, afectuoase,
dulci-amare, lăsându-ne destrămați o clipa, reînviindu-ne apoi, mai bucuroși,
mai teferi, întru poezia-i |
|
"Artistul e apreciat când lumea îl crede..." Nicu Alifantis apară drepturile artiștilor Nicu Alifantis e subjugat de cățelușa Bella Nicu Alifantis, la nunta de argint cu muzica "M-am însurat târziu, iar copiii i-am făcut
devreme" Nicu Alifantis e cucerit de umor Tandrețuri pentru femei cu cei patru corifei |
RESPIRO,
Mai 2001 Muzică și poezie - un
interviu cu Nicu Alifantis - Paul
Doru Mugur: În afară de activitatea Dumneavoastră muzicală, binecunoscută
publicului românesc, sunteți și autor al unor poeme. Ați putea să ne
istorisiți, pentru cititorii revistei Respiro, când ați început să scrieți
versuri ? -Nu
cred că există tânăr licean care să nu fi scris măcar câteva versuri. Asta mi
s-a întâmplat și mie. Poate că e mult spus versuri, mie îmi place să le
numesc gânduri
Bogdan
Suceavă: Ce reprezintă pentru Dumneavoastră poezia lui Nichita Stănescu?
L-ați cunoscut îndeaproape ? în ce context a scris Nichita Stănescu, despre
muzica Dumneavoastră, catrenul: "[...] când cântă parcă moare o taină
într-un grec/ și tot ce e în mine zare, arată a înec,/ dar nu-n sărata mare,
ci în ceva mult mai mare" ? -Eram
adunați mai mulți prieteni la Florin Zamfirescu, de ziua lui. Nichita era
într-o vervă nebună și spunea mici
poezele pe care le dăruia fiecăruia dintre noi. Așa am căpătat acea mica
poezie, de care sunt foarte mândru și onorat totodată. Bogdan
Suceavă: Vă mărturisesc că piesele muzicale față de care am o nesfârșită
admirație sunt "Emoție de toamnă", "Ce bine că ești" și
"Ploaie în luna lui martie". Nu îmi mai pot imagina aceste poeme
fără muzica lor, naturală, firească, de o sonoritate intrinsecă poemului.
Care a fost gândul Dumneavoastră, intenția artistică, atunci când ați dorit
să compuneți muzica pentru poeme de Nichita Stănescu ? -Nimic
nu-i premeditat, elaborat, gândit
Cred că este foarte greu să te scoli
într-o dimineață și să spui: azi voi compune un cântec. Cântecele vin funcție
de stare, acumulări, dorința de a comunica. Atunci când se găsește numitorul
comun al comunicării poetului cu cel al compozitorului se naște cântecul. Bun
sau rău
Bogdan
Suceavă: Putem să spunem că un poem conține uneori sugestia muzicii sale? Cum
am putea privi poemele fără rimă, uneori fără de ritm ? Ar putea exista
muzica potrivită și pentru ele ? -Pentru
orice fel de comunicare inteligentă, există un suport care să o susțină. De
obicei orice poezie are un ritm și o muzică a ei interioară. Totul este să o
găsești și să mai pui și tu câte ceva. Nu contează rima. Ritmul și
muzicalitatea exista și într-o proză. Paul
Doru Mugur: Unul dintre aspectele cele mai interesante pentru mine, și care
tine de laboratorul creației, este: ce metodă folosiți pentru a vă compune
cântecele ? Există mai întâi muzica și apoi se caută textele ? Sau dimpotrivă
? -La
mine întotdeauna a existat întîi poezia, textul, comunicarea, cum vreți să-i
spuneți. Bogdan
Suceavă: În fazele inițiale ale compunerii unei piese muzicale, este avut în
vedere acel aspect al orchestrației care ține de crearea unei sonorități și a
unei atmosfere speciale ? Mă gândesc la acele sonorități ale iernii, din
orchestrația de la Decembre, pe versurile lui George Bacovia. Ați avut în
vedere faptul că aranjamentul muzical pare a fi extrem de potrivit pentru un
universul liric al lui George Bacovia ?
-Orchestrația
este de obicei faza a doua. Întâi se naște cântecul crud, pur. Apoi se
croiește îmbrăcămintea lui, orchestrația, care nu trebuie să facă niciodată
notă discordantă cu poezia ce este cântată. Bogdan
Suceavă: Ce înseamnă pentru Dumneavoastră poezia lui Lucian Blaga ? Ce anume
v-a atras la întâmplare simplă? -O
anume luminozitate, liniște și bucurie de a privi în urmă, de a păstra
amintirile ce îți fac plăcere
Din acest motiv cântecul este plin de rit și
are o anume veselie în el
Bogdan
Suceavă: Poezia lui Tudor Arghezi conține, în anumite pasaje, note de umor
intrinsec nuanțelor aparent arhaice ale temelor sau ale vocabularului. A
existat intenția Dumneavoastră să sugerați, prin muzică, o notă de umor în Inscripție
pe un inel? Ce reprezintă pentru Dumneavoastră spațiul poetic al lui Tudor
Arghezi ? -Mie
îmi plac atât Arghezi cât și Bacovia
tocmai pentru umorul lor. Arghezi îmi place și din cauza arhaismului
lui. Recunosc că am o anume nostalgie pentru limba veche românească. Din
acest motiv, odată, demult, în tinerețe, am scris două cântece și pe
versurile lui Văcărescu. Paul
Doru Mugur: Foarte mulți compozitori contemporani folosesc calculatorul ca
să-i ajute să compună. Dumneavoastră vă folosiți de calculator? -Da,
sunt un tip deschis la nou, îmi place să trăiesc astăzi și mai ales să mă
bucur de ceea ce tehnica actuală îmi poate oferi. Este teribil de excitant.
Recunosc însă că nu sunt adeptul asupririi omului de către calculator. Bogdan
Suceavă: Ce fel de poezie vă face plăcere să citiți? Ce fel de cărți ați
frecventat în ultima vreme, pentru simpla plăcere a lecturii? -În
ultima vreme, de zece ani încoace citesc mai mult proză. Producția poetica a
fost mai slabă. Bănuiesc că acest lucru a fost impus de societate și de
criteriile socio-politice actuale. Bogdan
Suceavă, Paul Doru Mugur: În numele cititorilor revistei Respiro, vă rugăm să
primiți mulțumirile noastre, și nu doar pentru realizarea acestui
interviu... respiro©2000
All rights reserved. design: SGFXstudio |
||